دسته‌هاسبزیجات خشک گیاهان دارویی

سالم ترین و مفیدترین سبزی ها

اکثر ما در سبد خرید روزانه مان سبزیجات را داریم اما چقدر سبزیجات مفید را می شناسیم و خواص آن ها را میدانیم؟

برای استفاده از سبزیجات چه پخته و چه خام باید آن ها را بشناسیم و با توجه به خاصیتشان از آن ها در سالاد یا غذایمان استفاده کنیم.

در این مقاله قصد داریم که بهترین و مفیدترین سبزیجات را معرفی کنیم تا با شناخت خواص آن ها سعی کنیم از این سبزی ها بیشتر در برنامه غذایی خود استفاده کنیم.

هویج

هویج دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. رنگ نارنجی هویج نشان می دهد که این سبزی از سطوح بالای کاروتین برخوردار می باشد. به گفته محققان و دانشمندان ، کاروتین ترکیباتی دارد که به کنترل بسیاری از سرطان ها و بهبود قوه بینایی کمک میکند.توصیه می شود که هویج را به میزان زیاد مصرف کنید. همان طور که می دانید هویج را می توان به راحتی تهیه کرد.جالب است بدانید یک فنجان آب هویج شامل ۵۰ کالری،۳ گرم فیبر،مقادیر قابل ملاحظه ای ویتامین C و ۴۰۸ درصد ویتامین A می باشد.از آنجایی که هویج دارای ویتامین A بوده و این ویتامین به صورت چربی قابل حل است حتما بایستی موادی نظیر روغن، آجیل یا آووکادو را به همراه هویج مصرف کنید. در صورت لزوم می توانید در سالاد خود چند تکه هویج اضافه نمایید.

جعفری

جعفری یکی از سبزیجات است که شاید کمتر به خوردن آن توجه می شود. معمولا از جعفری برای تزیین پاستا(نوعی ماکارونی) به همراه ریحان و نعناع استفاده می کنند.جعفری بخورید و بدانید که این سبزی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و نیز فولیت است. فولیت نوعی ویتامین B است که برای خانم های باردار بسیار مناسب می باشد.   اما خواص جعفری به همین ها محدود نمی شود. فولیت موجود در جعفری طبق گفته مجله تغذیه و سلامت در سال ۲۰۱۲، از احتمال بیماری های قلبی می کاهد. براساس تحقیقات، خوردن دو فنجان آب جعفری کامل در هر روز باعث جذب ۳۵ کالری می شود. شما می توانید جعفری را به همراه پیاز و کلم هم استفاده کنید.

پیاز

معمولا عموم به پیاز بیشتر به عنوان نوعی چاشنی نگاه می کنند تا یک نوع سبزی. اما باید بدانید که این سبزی برای سلامت بدن شما بسیار لازم و مفید است. پیاز در بزرگسالان باعث کاهش فشار خون می شود. ماده ای که در پیاز وجود دارد نوعی آنتی اکسیدان به نام کرستین است که این آنتی اکسیدان در انواع تمشک و چای نیز موجود می باشد.افرادی که می خواهند وزنی متناسب و خوب داشته باشند، باید پیاز مصرف کنند. به گفته مجله اینترنتی پزشکی آمریکا، یک پیاز کامل نه تنها دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین C است ، بلکه ۶۳ کالری دارد. در غذای خود به ویژه خورش ها و سوپ می توانید پیاز بریزید.

تره

تره منبعی غنی از انواع ویتامین ها و سایر مواد مغذی است که می توان از آن جمله به آنتی اکسیدان مهمی به نام لوتین اشاره کرد. تره برای ورزشکاران بسیار مناسب است و مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت نشان داد افرادی که قبل از انجام دادن کارهای بیرون از منزل خود تره یا آب تره مصرف می کنند، در طول روز حالات روحی بهتری دارند. تره یا آب تره طعمی نسبتا تند و فلفلی دارد. برای کمی تنوع می توان تره را با سیر مصرف کنید. آلمانی ها نوعی سس گیاهی سنتی درست می کنند که در آن تره وجود دارد.

سیب زمینی

سیب زمینی را اگر به صورت سرخ شده در روغن و یا با سس مایونز مصرف نکنیم ، بسیار مغذی می باشد.  یک سیب زمینی متوسط در حدود ۱۰۰ گرم کالری داشته و شامل مقادیر فراوانی از ویتامین های B۶  و C بوده و علاوه بر آن نسبت به یک موز متوسط، پتاسیم بیشتری دارد.هنوز نظریه هایی مبنی بر این موضوع وجود دارند که آیا سیب زمینی می تواند در کاهش درد و ناراحتی قولنج حاصل از حرکات ورزشی کمک کند یا خیر. اما به گفته دانشمندان برای عملکرد بهتر بدن خود تا می توانید سیب زمینی مصرف کنید.اگر می خواهید سوپ شما غیرآبکی و لعاب دار باشد، سیب زمینی به آن اضافه کنید. می توانید برای بهتر کردن مزه سیب زمینی از روغن زیتون و یا سبزیجات استفاده کنید.

نخود فرنگی منجمد

حتما فکر می کنیدکه همیشه تمام سبزیجات اگر تازه باشند بهتر است. البته این فکر تا حدودی درست است اما در مورد نخود فرنگی زیاد صدق نمی کند. زیرا نخود فرنگی از گروه سبزیجاتی است که نسبت به سایر سبزیجات زودتر به هنگام چیده شدن خواص خود را از دست می دهد.به گفته دانشمندان و متخصصان تغذیه نخود فرنگی اگر بیشتر از سه روز بماند زودتر نسبت به زمانی که به صورت منجمد است، خواص غذایی خود را از دست می دهد. نصف فنجان نخود فرنگی منجمد برای بدن شما ۶۲ کالری و نیز مقدار کافی از ویتامین های A و C و ۴/۴ گرم فیبر به همراه ۴/۱ گرم پروتئین تولید می کند. نخود فرنگی را به راحتی به وعده های غذایی خود می توانید اضافه کنید. به اندازه یک مشت نخود فرنگی را به سوپ خود افزوده و یا می توان به همراه کمی نعناع یا مقداری کره غذا را آماده کرد.

کرفس

آب کرفس به میزان یک فنجان،۱۶ کالری داشته و به میزان قابل توجهی ویتامینA و ماده فولیت بدن تان را تامین می کند. کرفس منبع بسیار خوب و عالی ای از ویتامین K بوده که برای سلامت خون و استخوان لازم است.  کرفس سرشار از فرومون است که  نوعی ماده شیمیایی است که حالات روحی زنان و مردان را متعادل نگاه می دارد. اگر از خوردن کرفس خام خسته شده اید و یا اینکه عادت به خوردن کرفس خام ندارید، آن را به صورت آبپز میل کنید که بسیار خوشمزه می باشد. می توانید کرفس را به اندازه یک اینچ از طول برش داده و با نمک و فلفل تا زمانی که به رنگ قهوه ای در آید داخل اجاق گاز گذاشته و حرارت دهید.

کلم

یک فنجان کلم خام و تکه تکه شده ۱۷ کالری تولید کرده و شامل مقادیر قابل ملاحظه ای از فیبر و ویتامین C است. کلم به انواع کلم پیچ و گل کلم تقسیم بندی می شود.انواع کلم ماده ای به نام گلوکوزینولات دارند و این ماده از بروز و پیشروی سرطان جلوگیری می کند. کلم را تا آنجایی که می توانید به صورت خام مصرف کنید و اگر از خوردن کلم خام  خسته شده اید می توانید آن را مانند کرفس آبپز کنید.  در ضمن کلم را می توان به صورت کبابی هم مصرف کرد.

تربچه قرمز

تربچه قرمز از انواع سبزیجات آبداری است که بیشتر از آنکه جنبه تزیین کردن غذا را داشته باشد، برای سلامت بدن مهم است. یک فنجان کامل آب تربچه شامل ۱۹ کالری به علاوه مقادیر فراوانی از فیبر و ویتامین C است. به گفته محققان، تربچه سرشار از فیتوسترول است که این ترکیب باعث کاهش فشار خون می شود.به هنگام خرید دقت کنید که تربچه با برگ های سبز باشد و اگر بدون برگ بود آن را نخرید.زیرا این سبزی با برگ اغلب تازه تر است. برگ های سبز تربچه را می توانید مانند اسفناج تفت داده و یا به سالاد خود اضافه کنید.  قبل از پختن تربچه درون غذا، سر تربچه ها را به دقت با آب و مواد ضد عفونی کننده بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *